Παρασκευή 5 Νοεμβρίου 2010

Αποδιδόμενες φράσεις στον Επίκουρο και ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ αυτών.

Θα προσπαθήσω να δώσω μία ώθηση ΚΑΘΑΡΟΥΣ νόησης της φιλοσοφίαας του Επίκουρου.

- Τίποτα δεν δημιουργείται εκ του μη όντoς.

Η φράση αυτή είναι η απαρχή της συμπαντικής φιλοσοφίας. Μελετώντας την προέλευση ενός υλικού και την πρώτη ύλη από την οποία συντίθεται αυτό, φτάνει κανείς στην αφετηρία του υλικού η οποία είναι αδιανόητο να θεωρηθεί ως μη ύλη. Εδώ είναι για γέλια οι μηδενιστές καθώς θεωρούν ότι μπορεί η αρχή να είναι το μηδέν στην προέλευσης της ύλης ή της ζωής.

-Ο κόσμος δεν δημιουργήθηκε από θεία παρέμβαση

Είναι η αναφορά στην προέλευση του χάους, διαμάχη εξαιτίας της οποίας οδηγήθηκε ο Επίκουρος στους φιλοσόφους φτύνοντας τον Ναυσιφάνη τον οποίο ονόμαζε απατεώνα και τον στόλιζε με διάφορα «γλυκόλογα».

- Ακόμα και αν υπάρχουν θεοί, αυτοί δεν επιδρούν στον φυσικό κόσμο.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ καθώς υπάρχει μεγάλο πλήθος αναφορών σε θεούς και Θεό καθώς διαχωρίζονται ΜΕ ΣΑΦΗΝΕΙΑ ο Ένας Θεός από τις υπόλοιπες θεότητες που είναι τα άλλα αθάνατα πλάσματα που δημιουργήθηκαν πριν τον άνθρωπο όπως οι Άγγελοι και άλλοι.

- Πρωταρχικά στοιχεία της ύλης δεν είναι στοιχεία που μπορούμε να αντιληφθούμε (φωτιά, αέρας, νερό κτλ), αλλά μικρά αδιαίρετα άφθαρτα σωματίδια (τα άτομα).

Αναφορά στο άτομο ως πρώτη ύλη από την οποία δημιουργήθηκαν τα γνωστά σώματα. Ωα άτομο οι αρχαίοι ανέφεραν ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟ το οποίο κάποτε θεωρήθηκε και ονομάστηκε ως άτομο το προϊόν διάσπασης του Μορίου γεγονός που δημιουργεί πληθώρα παρερμηνειών της αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας.

- Τίποτα δεν μπορεί να γίνει αισθητό αν δεν έχει υλική υπόσταση. Τίποτα δεν υπάρχει εκτός από τα άτομα και το κενό ανάμεσά τους.

ΣΑΦΕΣΤΑΤΑ αληθεύει και θα εξηγήσω τα σχετικά σε επόμενη δημοσίευση που αφορά τον τρόπο που γίνονται αντιληπτές οι αισθήσεις και οι ηδονές.

- Όλα τα σώματα είτε είναι άτομα, είτε προέρχονται από ένωση ατόμων.
Εξηγήθηκε ήδη παραπάνω.

- Το σύμπαν είναι άπειρο. Δεν βρισκόμαστε στο κέντρο του σύμπαντος, αλλά είμαστε ένας από τους αναρίθμητους κόσμους ενός αχανούς σύμπαντος.

Σύμπαν είναι το σύνολο των πάντων και είναι ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ. Κόσμοι είναι για τους αρχαίους οι υπόλοιποι πλανήτες.

- Τα άτομα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα στο κενό. Μπορούν να συνεχίσουν σε ευθεία, να συγκρουστούν, να αλλάξουν κατεύθυνση, να ενωθούν με άλλα άτομα στη δημιουργία σύνθετων σωμάτων.
ΠΛΗΡΗΣ συμπαντική φιλοσοφία η οποία ορίζει το σύμπαν ως ύλη και κενό. Άτομα και πάλι είναι τα μικρότερα σωματίδια.

- Οι κόσμοι και τα έμβια όντα δημιουργούνται από τυχαία γεγονότα λόγω της χαοτικής κίνησης των ατόμων

Παρερμηνεία της φράσης αυτή όρισε την πιθανότητα να προήλθε τυχαία η ζωή. Ο Επίκουρος εννοούσε την τυχαία προέλευση έμβιων όντων διαμέσω των διασταυρώσεων ίσως, αλλά ΟΥΔΕΠΟΤΕ είναι δυνατόν να θεώρησε ότι μπορεί να προήλθε ζωή από μία μη ζώσα αρχική ύλη. Για να υπάρχει αφετηρία ζωής ΠΡΕΠΕΙ να υπάρχει Ζωή ΖΩΣΑ ΑΕΙ από την οποία θα προέλθουν οι επόμενες.

- Αυτό που αποκαλούμε «ψυχή» είναι σωματική οντότητα με υλικά χαρακτηριστικά, και δεν συνεχίζει να υπάρχει μετά τον θάνατο.

Η φράση της μη ύπαρξης της ψυχής μετά θάνατον προστέθηκε από τον Ψευδοπλούταρχο γεγονός που επιβεβαιώνεται από την Επιστολή προς Ηρόδοτο και όπου ααναφέρεται η ΑΘΑΝΑΤΗ ΟΥΣΙΑ της ψυχής

- Η αίσθηση είναι αξιόπιστη, διότι δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κάτι άλλο πιο αξιόπιστο από αυτήν.
Είναι αναφορά απάντηση στους σοφιστές σε αναφορές περί ψευδαισθήσεων.

- Τα πάντα είναι δομημένα από άφθαρτα άτομα.

Είναι η αρχή διατήρησης της ενέργειας ΔΙΕΘΝΩΣ αναγνωρισμένη σήμερα ορισθείσα από άλλους φυσικούς αν και πρώτος την είχε διατυπώσει ο Αναξίμανδρος.

- Τα αντικείμενα γίνονται αντιληπτά σ`εμάς επειδή εκπέμπουν εικόνες διαμέσου του παρεμβαλλόμενου διαστήματος.

Ερμηνεία της όρασης με τρόπο σοφότατο καθώς η αντανάκλαση του φωτός το οποίο το έτος 2005 οριστικά ταυτοποιήθηκε ως ύλη, αποτελεί το υλικό το οποίο ο δέκτης που λέγεται μάτι, ορίζει το φαινόμενο της αίσθησης αυτής. Σε επόμενη δημοσίευση θα εξηγήσω τα περί αισθήσεων κατά τον Επίκουρο και θα προσθέσω ΝΕΕΣ γνώσεις σχετικά με την αντιληπτότητα των αισθήσεων συνδυασμένες με τα όσα είπε ο ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ αυτός φιλόσοφος

- Υπάρχουν άπειροι κόσμοι διαφορετικοί και όμοιοι με τον δικό μας στο αχανές σύμπαν.

Οι κόσμοι δεν είναι τίποτα άλλο από τους πλανήτες. Είναι φανερό ότι αν υπήρχε το καθαρό κείμενο θα γίνονται φανερό αυτό το γεγονός της αναφορά του λόγου του Επίκουρου αλλά και άλλων φιλοσόφων.

- Η φύση αυτού που αποκαλούμε «ψυχή» είναι εντέλει μια σωματική οντότητα, που δεν επιβιώνει μετά τον θάνατο μας εφόσον διασπάται στα δομικά της στοιχεία (άτομα) τα οποία διασκορπίζονται.

Αποδίδεται στον Επίκουρο αλλά είναι ΑΠΟΛΥΤΑ ΨΕΥΔΕΣ ότι λέχθηκε από τον Επίκουρο καθώς στην Επιστολή «προς Ηρόδοτον» αποκαλεί ΑΝΟΗΤΟΥΣ όσους πιστεύουν στο άυλο. Στην ίδια επιστολή αναφέρεται το ΑΘΑΝΑΤΟ της ψυχής γεγονός το οποίο καθιστά ΑΝΟΗΤΟΥΣ όσους συνεχίζουν να αποδίδουν την φράση αυτή στον Επίκουρο

- Δεν υπάρχει Θεία Πρόνοια, οι Κόσμοι δημιουργήθηκαν από την χαοτική μη κατευθυνόμενη κίνηση ατόμων.

ΨΕΥΔΕΣ επίσης ότι λέχθηκε από τον Επίκουρο. Στην ΚΑΘΑΡΙΣΜΕΝΗ επιστολή προς Ηρόδοτο δεν συμπεριλαμβάνεται αυτή η φράση πλέον. Ο καθαρισμός έγινε από διεθνές πανεπιστήμιο και η φράση αυτή αποδόθηκε στον Ψευδοπλούταρχο που έζησε την εποχή της Υπατίας και όχι στον γνωστό φιλόσοφο Πλούταρχο.

- Οι Θεοί δεν επεμβαίνουν στον Κόσμο, δεν μας ανταμείβουν για τις λατρείες μας ούτε μας τιμωρούν για τις πράξεις μας, τους είμαστε αδιάφοροι. Το αντίθετο θα ήταν ασύμβατο με την ζωή αταραξίας και ευτυχίας που απολαμβάνουν. Γι' αυτούς είναι σαν να μην υπάρχουμε.

Αναφέρεται στα αποστατημένα πλάσματα τα οποία παρουσιάστηκαν ως θεοί. Ο Επίκουρος όταν αναφέρονταν σε αυτά τα ονόμαζε θεούς ενώ όταν αναφέρονταν στον ΕΝΑ ΚΑΙ ΤΡΙΑΔΙΚΟ ΘΕΟ ή ΠΑΤΕΡΑ ΠΑΝΤΩΝ, τον ονόμαζε θεό. Στα κείμενά του δεν γίνεται σαφής διαχωρισμός αλλά είναι αυτονόητη η εκάστοτε αναφορά και εφόσον μπορεί ο μελετητής να εισέλθει στο πνεύμα του λόγου του Επίκουρου.

-Είναι αδύνατο να ζήσεις ηδονικά, αν η ζωή σου δεν έχει φρόνηση, ομορφιά και δικαιοσύνη` κι είναι αδύνατο να`χει η ζωή σου ομορφιά, δικαιοσύνη και φρόνηση, αν δεν έχει και χαρά. Όποιος δεν τα διαθέτει αυτά δεν μπορεί να ζει ευτυχισμένα

Είναι αναφορά στην υπέρτατη των ηδονών και όπως ό Επίκουρος την ψυχική ηρεμία.

-Το να αρκείται κανείς σ`αυτά που έχει, το θεωρώ πολύ σπουδαίο αγαθό: όχι για να αρκούμαστε σώνει και καλά στα λίγα, αλλά για να αρκούμαστε στα λίγα όταν λείπουν τα πολλά, με την γνήσια πεποίθηση ότι την πολυτέλεια την απολαμβάνουν πολύ καλύτερα οι άνθρωποι που δεν την έχουν ανάγκη ...; μας προετοιμάζει να σταθούμε άφοβοι μπροστά στα παιχνίδια της τύχης.

Η αναφορά στην ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ της ειμαρμένης και όπως πίστευε ο Επίκουρος οδηγεί ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΝΟΗΣΗ την φράση η οποία τεκμηριώνει ΠΛΗΡΩΣ την αποστροφή προς τις υλικές απολαύσεις. Αυτό το αναφέρω γιατί ο Επίκουρος κατηγορήθηκε ως υλιστής κάτι το οποίο ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΝΟΗΤΟ μετά την ανάγνωση της φράσης αυτής.

-«Άφοβον ο θεός, ανύποπτον ο θάνατος" και ταγαθόν μεν εύκτητον, το δε δεινόν ευκαρτέρητον.»

Μετάφραση: Ο θεός δεν είναι για φόβο, ο θάνατος δεν προκαλεί ανησυχία και το καλό εύκολα αποκτιέται, το δε κακό αντέχεται.

Θα βρείτε την μετάφραση με παρενθέσεις σοφιστών τις οποίες ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΙΣ ΑΓΝΟΗΣΕΤΕ. Εξηγώ τι εννοούσε ο Φιλόδημος, φράση την οποία αναμεταφέρει ο εξαιρετικός φιλόσοφος αυτός, καθώς είναι ρήση του Επίκουρου. Εξηγώ λοιπόν:

Ο Θεός είναι αγάπη και ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝ ΦΟΒΑΤΑΙ Ο ΕΝΑΡΕΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ. Ο θάνατος δεν προκαλεί ανησυχία γιατί η ψυχή ΕΙΝΑΙ ΑΘΑΝΑΤΗ αλλά και γιατί ...

-Το πιο φοβερό από τα κακά, ο θάνατος, δεν είναι τίποτε για εμάς - στον βαθμό που όσο υπάρχουμε, δεν είναι παρών" κι όταν πάλι είναι παρών εκείνος, τότε δεν υπάρχουμε εμείς. Άρα ο θάνατος δεν υπάρχει ούτε για τους ζωντανούς ούτε για τους πεθαμένους - εφόσον για τους πρώτους δεν υπάρχει, ενώ οι άλλοι δεν υπάρχουν πια.

... και έτσι δεν χρειάζεται να εξηγήσω για την αφοβία του θανάτου την οποία διδάχθηκαν ΠΑΝΤΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ στα πλαίσια της ανδρεία και όχι μόνο.

Για όσους αναζητούν ΚΑΘΑΡΕΣ φράσεις του Επίκουρου που είναι διδασκαλίες αρετών υπάρχει η παρακάτω σελίδα: http://www.mousa.gr/html/epikouros.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου